Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neschopné automobilky

6. 11. 2015 12:00:00
Zase jsem si někde něco přečetl a jenom jsem se po kratším počítání rozohnil. Proč? Došel jsem totiž k názoru, že celý automobilový průmysl nejspíše řídí banda neschopných nýmandů a jsou zralí na sérii krachů.

Co se mi stalo tak hrozného? Na jednom webu o autech jsem narazil na článek o tom jak rakouská firma Kreisel přestavěla na elektrický pohon vůz Škoda Yeti. Parametry jsou fakt šílené:

- Pohon 4x4 pomocí 2x 85 kW elektromotorů na nápravách.

- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy.

- Kapacita baterie 64 kWh, dojezd 350 km.

To auto je prostě raketa, která by na požádání ujížděla sporťákům s dojezdem, který by na ježdění po ČR stačil (pokud nejste služební polykač kilometrů).

Na webu firmy Kreisel jsou uvedeny i další parametry baterie. Co mě opravdu šokovalo je, že celkový objem baterie včetně obalu, battery management systemu a řídící elektroniky je 160 litrů a v podvozku vozu tedy zabere okolo 5 centrimetrů.

Jal jsem se tedy počítat, kolik by takový Yeti odhadem stál při sériové výrobě, kdybyho dělala samotná Škodovka. Za NMC články od Panasonicu (alternativně od LG Chem) platí Tesla okolo 180 USD/kWh, což dává cenu za baterie přibližně 280 - 300 000 Kč. A jsem přesvědčený, že další součásti battery packu a dva elektromotory a kabeláž stojí míň než palivová nádrž, palivové čerpadlo, vstřikování paliva, palivový filtr, olej, olejový filtr, olejové čerpadlo, čidlo tlaku oleje, vodní chlazení, vzduchový filtr, výfuk, turbodmychadlo, katalyzátor, rozvodový řemen, ventily, písty, válce, kliková hřídel, setrvačník, spojka, převodovka, diferenciál, startér, svíčky, zapalování, rozdělovač.

Jinými slovy Škodovka (nebo jiní výrobci podobných vozů) by tohle mohli bez jakýchkoli zásadních problémů vyrábět a prodávat za cenu okolo 800 000 Kč a šlo by to na dračku. Proč? Mají za tuhle cenu pohodový odbyt i pro menší auta s méně než polovičním dojezdem.

Tak si říkám jsem blbý já, že to vůbec nechápu nebo to ty automobilky dělají tak nějak úplně blbě.

Autor: Jan Veselý | pátek 6.11.2015 12:00 | karma článku: 12.05 | přečteno: 568x

Další články blogera

Jan Veselý

To jste mi neřekli

Veřejné mínění jde ovlivňovat různými způsoby. Kolikrát ani nemusíte lhát. Kolikrát úplně stačí, když se o něčem vůbec nedozvíte. A přitom je to třeba "za humny".

11.11.2015 v 10:00 | Karma článku: 8.73 | Přečteno: 609 | Diskuse

Jan Veselý

Podnikatel - zelený hrdina

Toto je příběh podnikatele, který zbořil mýtus toho, že co je ekologické, je drahé. Toto je příběh podnikatele, který neoutsourcoval výrobu v Číně a vymyslel něco lepšího. Toto je příběh Raye Andersona a jeho firmy Interface.

28.10.2015 v 18:08 | Karma článku: 10.32 | Přečteno: 547 | Diskuse

Jan Veselý

Zelení vrazi z Wall streetu

Toto je příběh toho, jak se v posledních dvou letech zcela zásadně změnil svět "čisté energie" a "čistých technologií". Toto je příběh toho, jak poznáte, že nějaký obor lidské činnosti čeká v blízké budoucnosti boom nebo pád.

18.8.2015 v 14:46 | Karma článku: 10.00 | Přečteno: 869 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Děti jsou jak prdy – máš rád jen ty svoje

Tak tohle moudro jsem zaslechla docela nedávno a donutilo mě přemýšlet. Přemýšlet i o tom jak ve vlastních, byť nevychovaných dětech, uctíváme kult dítěte a považujeme naše nevychované potomky za dokonalost samu sebe...

23.6.2017 v 20:20 | Karma článku: 14.53 | Přečteno: 348 | Diskuse

Karel Trčálek

Zemanova svině

Nominativ, svině, svině. Genitiv, svině, sviň / sviní. Dativ, svini, sviním. Akuzativ, svini, svině. Vokativ, svině, svině. Lokál, svini, sviních. Instrumentál, sviní, sviněmi ...

23.6.2017 v 18:32 | Karma článku: 20.35 | Přečteno: 1071 | Diskuse

Milan Radek

Uctivý služebníček Macron poslušně hlásí že už těm neposlušným državám vynadal

Mutti mu přece jasně řekla že má těm vidlákům odvedle vynadat, aby už začali poslouchat, a on bez odmluv splnil rozkaz. Mutti přece nebude na vlastní ústa říkat to co může říkat on za ní. Marine Le Pen měla pravdu že ve Francii

23.6.2017 v 18:10 | Karma článku: 38.40 | Přečteno: 1461 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč reaguji na články jiných blogerů? Protože jsem parazit!

Blog je, alespoň pro mě, především hra. Může-li jistá „ekonomka“ či jistí blogeři své lži a svou propagandu více či méně podařeně prezentovat jako odhalování „skutečné“ pravdy, pak si já můžu z jejich lhaní dělat legraci

23.6.2017 v 16:37 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 361 | Diskuse

Milan Šupa

Otevřená konfrontace s negativním názorem čtenáře

"Pane blogere, já osobně patřím k lidem s duchovním zaměřením, ale mnohé Vaše příspěvky vnímám jen jako samu negaci. Proto Vaše jednostranné názory ("co je špatné") většinou už ani nečtu.

23.6.2017 v 15:15 | Karma článku: 8.30 | Přečteno: 345 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1493

Jsem dělník vědy, ekoterorista, malorolník zahrádkový, rozumbrada hospodský, sexuolog samouk, šofér, závozník, pan(í) na hlídání, všeználek, nenažranec nenažraný, domácí kutil, kuchtík i uklízečka. Většinu z toho dělám dokonce i rád. Teď mám ambici být i (amatérský) spisovatel. Dělám ve fabrice na rozum a inženýry a občas mi to i jde.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.