Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P24a85v15e37l 24P16í61p35a 1481965628617

úplně to vidím, paneláky ověšené prodluzkami vedoucími na parkoviště. To bude krása!

0/0
10.4.2015 7:24

J92a24n 53V76e53s37e47l50ý 5164273462751

V Berlíně už přidělávají zásuvky ke kandelábrům, nabíjíte za drobné měsíční paušál.

Taky existuje ověřená možnost indukčního nabíjení bez kabelů.

0/0
10.4.2015 10:48

P70a97v26e28l 65P89í37p96a 1591535168337

nikoliv bez změn infrastruktury.

0/0
10.4.2015 10:51
Foto

K75a31r93e64l 96W62á84g18n11e79r 4917155639967

Jak ve své zprávě NASA uvádí, hlavní auto­mobilové společnosti již zkoumají využití LENR v do­pravě. Honda, Toyota a Mitsubishi finan­cují vývoj LENR pro pohon automobilů, které jen zřídka potřebují tankovat. LENR tak získává na síle výzkumu. ;-)

+2/0
3.4.2015 13:26

J27a36r17o26s87l96a48v 39C65h25u88d42á68č58e68k 7654115486175

Vynikající článek. Nemám, co dodat. Také elektromobilům a moderním technologiím fandím.

Elekromobily z počátku 20. století viz zde

http://chudacek.blog.idnes.cz/c/447616/automuzeum-louwman-elektromobily-z-pocatku-20-stoleti.html

+2/0
2.4.2015 9:50

J30a11n 31V42e81s52e52l41ý 5374733892161

Děkuji.

0/0
2.4.2015 11:01
Foto

J21a63n 68H71a11v89e42l65k19a 3831456651785

Hezky napsáno, ty úvahy dávají smysl, autor sympaticky respektuje platné přírodní zákony :-). Zajímavá vize. Takhle jsem někdy před deseti lety předjímal vytvoření jednoho celoplanetárního úložiště hudby, perfektně vybaveného archivu úplně všeho, on-line dostupného všem, které by nahradilo ty miliony dílčích soukromých archivů - a dnes máme Spotify, Google Play a TIDAL. A já už skoro nic jiného neposlouchám.

+2/0
1.4.2015 22:35

G74e63o92r36g48e 45F77o53x 9961431944

S tou účinností spalovacího motoru 20% jste to nějak podcenil...

0/0
1.4.2015 21:19
Foto

V95á92c35l72a44v 64C20h65u75c19h77m78a 6105851678756

A šejkové nebudou mít co žrát. ;-)

No, čte se to hezky, ale realita je trochu jiná. Kolik jaderných elektráren budeme muset postavit? Co na to různí Bursíci, kteří na jednu stranu absolvují volební kampaň v tavýchto vozítkách a na druhou stranu jsou proti jaderné energetice. Myslím, že větrníky a soláry nám ta auta nedobijou. Ty nezvládnou ani rozsvítit a pohánět domácí spotřebiče. A pokud ano, tak mnohonásobně dráž.

+4/0
1.4.2015 20:30

J67a82n 97V46e64s65e63l16ý 5884593152881

No, asi žádnou. Podle výpočtů, které jsem viděl, by většinu pokryla jen ta, co se dnes spotřebuje na těžbu, rafinaci, transport a čerpání ropy a ropných produktů. Takové rafinérky, to jsou velcí žrouti.

A myslete na to, že trend spotřeby elektřiny v USA, zemích EU, Japonsku, Austrálii, apod. je pokles. Jen mezi 2013 a 2014 klesla spotřeba v ČR o 1 TWh, tj. o čtvrtinu dukovanského reaktoru :-)

+1/0
1.4.2015 21:40
Foto

V38á22c62l23a30v 72C74h17u63c69h30m53a 6725791888686

Připouštím, že můžete mít pravdu, ale já jsem v tomto ohledu docela skeptik. A to i bez toho, že bych uvěřil různým konspiračním teoriím o tom, jak "ropáci" brzdí vývoj nových technologií.

0/0
1.4.2015 21:50

J96a84n 92V49e79s69e19l70ý 5984953402401

Tohle nezabrzdí. Elektronický průmysl je větší než oni a nepotřebuje je.

+2/0
1.4.2015 21:53

I39v29o 83Ž84á59č31e36k 9620552649577

Zatímco výroba obrovského množství baterií a jejich následná likvidace nespotřebuje vůbec žádnou energii. Zejména když je k tomu zapotřebí lithium, což je v přírodě poměrně vzácný prvek.

+1/0
2.4.2015 4:57

J37a21n 60V21e97s61e53l72ý 5844753932191

V 50 kWh Li-ion baterce pro elektromobil s 300 km dojezdem je v současných bateriích cca 8-10 kg lithia. To je ve formě soli, takže žádné hrůzné spotřeby energie s přípravou.

Zásob je v aktuálně těžených lokalitách na pár miliard elektromobilů, spousta dalších je známa, ale netěží se tam, cena je nízko. Baterie jsou recyklovatelné a lithium se nespotřebovává, může být používáno stále dokola. A zase, nahrazujete pohonný systém spalovacího auta, tj. třeba platinu, rhodium a paladium v katalyzátorech, jejichž získání a zpracování je extrémně energeticky náročné.

+1/0
2.4.2015 11:37

J13a66r64a 18R68a12n91k 1231336429441

:-)R^ mela jsem 3 roky Pius hybrid, uzasne na spotrebu, ale nedalo se s tim na hory a obcas jsem zachytla predkem o "rantl" - predek je hrozne nizky. Vymenila jsem to za Toyotu RAW a jsem trochu klidnejsi s levnym benzinem 1l = 1,13 $Ca. Ted budu asi menit bud za Teslu nebo VW, davaji grant 5.000.--, takze to nebude tak bolet;-)

0/0
1.4.2015 20:07

J76a44n 85V44e92s50e52l35ý 5234413362641

Blahopřeju, mě nechali v Tesle S jednou svézt a od té doby po ní toužím a šetřím na model III.

+1/0
1.4.2015 21:42

J38a29r57a 21R18a54n32k 1541646459191

Ten zakladni model bez kosmetiky je uz za 67G, jeste asi rok pockam, protoze i s temi 5G, ktere na to dava vlada je to stale dost....rikam si je to jenom auto, ale pekne, zatim jsem videla pouze v obchode ve Vancouveru, nevim jestli se pozna na silnici, ale u Priuse tvrdi, ze nevidomi maji problemy s jeho tichosti;-), jenze veskere prechody pro chodce pipaji.

0/0
1.4.2015 23:09

J79a28r94a 23R67a60n63k 1511336939761

oprava: Prius;-), takto to vypada, ze jsem jezdila papeze;-)

0/0
1.4.2015 23:10
Foto

K83a76r21e26l 60W32á41g49n80e76r 4757115369887

Je docela dobře možné, že při rychlém rozvoji úplně nových technologií, využívajících například nízkoenergetické nukleární reakceLENR (Low Energy Nuclear Reaction), se nakonec pod kapotou auta namísto současného motoru ocitne malý kvantový reaktor, který bude produkovat dostatek elektrické energie potřebné k pohonu automobilu. Viz třeba současné úvahy NASA:

https://www.youtube.com/watch?v=e1b5UR-9wQo#t=50

+2/0
1.4.2015 19:46

J20a89n 82V67e10s86e78l41ý 5344153262971

Todle ještě neexistuje ani jako funkční prototyp. E-mobilů se loni reálně prodalo přes 250 000. To je velký rozdíl. Ale já to nezavrhuju, třeba jednou za 20,30,40,50 let.

+2/0
1.4.2015 19:56

J37a84r74a 58R89a12n70k 1601446809981

Co rikate tehle novince:

http://www.extremetech.com/extreme/202231-hands-on-with-hyundai-tucson-hydrogen-fuel-cell-runs-just-like-a-normal-car-in-socal

0/0
1.4.2015 20:09

J90a93n 10V23e24s63e42l13ý 5274673342561

Je to dražší než elektromobil, má to dražší palivo, je to technicky složitější (= víc kurvítek) a je to existenčně závislé na neexistující infrastruktuře.

0/0
1.4.2015 21:51

J69a79r82a 33R17a96n51k 1511156109611

Tady je ted dost propaguji, ale Hyundai ma mit na trhu pristi rok elektricke a cenove urcite pristupnejsi.

0/0
1.4.2015 23:12
Foto

K94a55r74e31l 86W72á40g75n53e39r 4907915739107

Jasně, vypadá to na dlouhou trať, nebude to hned zítra. Ale čím víc chytrých hlav se do toho jednou obuje, tím rychleji se pak bude spousta věcí měnit.

+3/0
1.4.2015 20:50

J72a63n 76V91e12s97e39l12ý 5374143772161

Jasně, ale je to vpodstatě základní výzkum neboli výsledek krajně nejistý a jediný, kdo to bude ochotný investovat je nějaký stát. A státy mají hodně zájmů a omezené fondy.

Tesla neměla problém prakticky okamžitě získat od soukromých investorů 5 miliard dolarů na fabriku na baterie. A takových podobných fabrik roste po světě minimálně 10.

0/0
1.4.2015 21:47

P78e62t63r 92M38u92n89z41a15r 1665491419546

S těmi Li-ion bateriemi opatrně. Nějak jste opomněl se zmínit o jejich nevýhodách - hlavně degradace v čase (ztrácí postupně kapacitu) což znamená nutnost dokoupit to nejdražší v elektromobilu dřív než bude definitivně ojeté. Dále je tu možnost výbuchu a požáru. V případě masivního nasazení je tu otázka dostatku surovin na výrobu baterií.

Další obecné nevýhody elektromobilů - v případě masivního nasazení nebude současná elektrorozvodna síť patrně stačit. V jízda v elektromobilu v zimě znamená  vybrat si mezi zimou nebo kratším dojezdem.

+4/0
1.4.2015 19:05

J39a86n 91V80e27s78e87l19ý 5334433422731

Tady je spousta lidí ovlivněno zkušeností ze spotřební elektroniky, kde ty baterky opravdu mají mizernou životnost. Asi je to tak schválně. Co jsem se informoval u reálných uživatelů elektromobilů, tak oni s degradací baterií nemají. Celá finta je v battery management systemu, který drží baterie v co nejoptimálnějších podmínkách (hlavně teplota, vadí jim přehřívání).

Nedávno proběhla internetem zpráva od Nissanu, která tvrdila, že odcházejí o dost míň než spalovací motory.

http://www.hybrid.cz/baterie-nissanu-leaf-999-z-nich-je-stale-v-provozu

+1/0
1.4.2015 19:15

J59a13n 11V32e91s28e69l53ý 5794933762211

Oprava: ... s degradací baterií nemají problém.

0/0
1.4.2015 19:22

J60a10r96a 11R41a93n15k 1231456469711

Charging Lithium-Ion Batteries – Battery University

batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batterie

0/0
1.4.2015 20:11

M21i47c31h20a34l 88K96a55n29d30a 7280787893875

Baterie jsou slepou uličkou. Elektromobily se masově rozšíří až ve chvíli, kdy bude zvládnutá technologie přenosu elektrické energie formou mikrovln. Tipnul bych si, že se bude jednat o vedlejší produkt vývoje vojenské techniky v příštím globálním konfliktu. A nevěřím tomu, že bude jaderný.

0/−3
1.4.2015 18:24
Foto

R19a23d48e78k 87P74o45l20i79c29k27ý 6811863771384

Pane Kando to je zcela nerealné. Pokud by to někdy bylo technicky možné bude to mít vliv na zdraví.

+3/0
1.4.2015 18:28

M37i28c38h23a40l 89K83a69n17d45a 7630827473565

Plus jsem Vám dal omylem - ukliknul jsem se zděšením. To co tvrdíte, se v minulosti říkalo o mnoha technologiích, které dnes bez problémů fungují. Kdybyste žil v roce 1600, určitě byste hlasoval pro upálení Giordana Bruna.

0/−2
1.4.2015 18:55

I90v42o 30Ž17á22č31e80k 9660432579707

Pokud by kolem nás bylo tak silné mikrovlnné pole, že by bylo schopné pohánět auta, tak bychom my všichni byli během pár vteřin po smrti.

+2/0
1.4.2015 18:34

M36i11c67h11a92l 52K12a29n26d90a 7110887653585

Ten samý názor platil v minulosti o pobytu v kosmickém prostoru. A realita?

0/−2
1.4.2015 18:56

I97v35o 52Ž40á43č33e91k 9960622879867

Člověče, Vy jste tak hloupý, že nemá smysl s Vámi diskutovat.

+2/0
1.4.2015 19:06

M95i73c73h55a57l 70K83a80n51d14a 7880267673245

V invektivách jste silný dost. S argumenty je to slabší.

0/−1
1.4.2015 19:56

I92v61o 63Ž30á65č89e52k 9640582249957

A Vy považujete pobyt v kosmickém prostoru za argument, související s tím, o čem je řeč?

+1/0
1.4.2015 20:48

M37i35c10h33a78l 38K48a78n24d95a 7770377723685

O nebezpečí pobytu v kosmickém prostoru se kdysi říkalo to samé, co teď tvrdíte o mikrovlnách. Já souvislost vidím, zato Vám to myslí pouze do jednosměrky.

0/−2
2.4.2015 7:12

J30a26r18a 24R53a19n18k 1831266509701

http://www.pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html

0/0
1.4.2015 20:14

J37a76r95a 97R44a40n25k 1591586299451

Toto je sice uz temer rok stare, ale temer kazdy mesic pribyva u pump a v parkhouse mista pro elektricka auta.

0/0
1.4.2015 20:16

L83u56m71í75r 49V46i53t27h24a 2347897616452

Trošku tendenčně popsaná neodvratná (bohužel) budoucnost automobilismu. V čem s Vám souhlasím, je fakt, že individuální automobilismus s nástupem samořiditelných aut zanikne. Jestli to budou elektromobily poháněné Lion bateriemi, palivovými články nebo něčím jiným, to je fuk.

Jinak tam pácháte taková zvěrstva, že z toho jde hlava kolem. Porovnáváte účinnost celého auta poháněného spalovacím motorem s účinností samotného elektromobilu, tvrdíte, že točivý moment elektromotoru je stále stejný, vadí Vám, že dnešní auta jsou tak složitá, že si na nich nikdo nic neopraví, ale jásáte nad tím, že elektromobily jsou ještě mnohem složitější... Z Vašeho přirovnání elektromobilu k chytrým telefonům mě doslova běhá mráz po zádech. Pokud se bude budoucí elektromobil chovat podobně, jako můj tzv. "chytrý" telefon, tak potom potěš pámbu... Mám takový telefon asi rok a už jsem z něj fakt totálně "hujavej". Takovému autu bych se opravdu, ale opravdu nesvěřil. To myslím vážně.

0/0
1.4.2015 17:00

L73u43m49í14r 14V86i53t18h58a 2617507616512

účinnost elektromotoru, ne elektromobilu, omlouvám se

0/0
1.4.2015 17:01

I80v79o 65Ž62á76č24e48k 9840412619527

Jo, zablbnutí mobilu člověk přežije, zablbnutí auta přežít nemusí.

0/0
1.4.2015 18:54

J77a68n 71V40e97s36e46l47ý 5244603342101

Pozor na to, já jen psal jaké úžasné senzory jsou už dnes v každém blbém chytrém telefonu.

Ty auta určitě nepofičí na Android, i když je s nimi nejdál Google. Těm už prý ty auta umí sama řídit líp než lidi. Hlavní problém je v právu. Kdo bude zodpovědný za nehodu samořiditelného auta?

+1/0
1.4.2015 19:22

I90v20o 54Ž70á75č36e34k 9930302249977

Pár připomínek.

K té účinnosti: druhý termodynamický zákon platí jak pro spalovací motory, tak pro tepelné elektrárny, které vyrábějí většinu elektrické energie. Takže použitím elektřiny jako pohonu jen přesunete ty ztráty někam jinam.

Baterie jsou drahé, protože se vyrábějí z obtížně získávaných (a také neekologických) surovin. Jejich životnost je krátká a ekologická likvidace obtížná.

Když člověk jezdí svým vlastním autem, tak má kontrolu nad jeho technickým stavem. Když jedete sdíleným autem, nevíte, v jakém stavu jej zanechali vaši předchůdci.

Jako programátor bych nikdy nevlezl do auta, které kompletně řídí počítač.

+3/0
1.4.2015 16:55
Foto

J65a73r61o60s57l75a23v 60P41t81á96č36e45k 4252239201324

1) Účinnost obyčejné uhelné elektrárny je asi 2x vyšší, než spalovacího motoru.

2) Elektrárny si vystačí s domácími surovinami, jako jsou uhlí a uran, přírodními zdroji, jako jsou voda, vítr, slunce, biomasa a mimo jiného i odpady či bioplynem.

3) Budoucnost bych spíše, než v akumulátorech viděl v palivových článcích, do kterých se bude vodík rozkládat z vody pomocí elektrolýzy.

+1/0
1.4.2015 17:51

I25v13o 46Ž89á56č78e74k 9510312529727

Převážně s Vámi souhlasím.

Účinnost elektráren je vyšší, ale pořád to není žádná sláva. Polemizoval jsem s těmi čísly, která uvádí autor (20% vs 85-95%), protože to je evidentní demagogie. Navíc je nutno počítat se ztrátami při nabíjení a dobíjení baterií, protože ani baterie ze sebe nevydá tolik energie, kolik jste do ní nacpal (při nabíjení se zahřívá).

Pokud jde o zdroje elektrické energie, tak bych sázel na uran, protože ty ostatní jsou z různých důvodů problematické. Jenže uran je v nemilosti z důvodů politických, takže to nevidím moc dobře.

Ano, buď palivové články, nebo spalovací motor na vodík. To naprosto beru. Ale je nutno vyřešit otázku bezpečnosti. Ono i v benzínových autech už dost lidí uhořelo, ale vodík je ještě větší sviňa.

0/0
1.4.2015 18:47

J57a17n 66V31e63s70e16l65ý 5454743882711

Výroba elektřiny není na termodynamickém zákoně nutně závislá. Dá se vyrábět i jinak než vařením vody.

Baterie jsou drahé, ale cena jde dolů. O rychlosti jsem psal. Když máte dobrý battery management system, tak ani degradace není tak horká. Spalovací motory se kazí víc.

Jak máte u moderního auta kontrolu nad technickým stavem, když ani nemáte standardizovaný přístup (třeba USB) k řídící jednotce? Kontrolu má ve skutečnosti váš autoservis.

Jako částečný programátor s poslední větou souhlasím. Bude to chtít, alespoň do začátku, nějaký "velký červený čudlík", který přepne řízení na manuál.

+1/−1
1.4.2015 19:30

I11v10o 92Ž28á92č83e19k 9550622259117

Ano, existují i jiné způsoby výroby elektřiny, ale vaření vody pořád převažuje a má to své důvody.

Cena baterií jde dolů velmi pomalu a jejich parametry jdou nahoru také velmi pomalu. Vynálezci holt narazili na přírodní zákony. Neberte tak vážně, co někdo tvrdí v reklamních letácích.

U svého auta (já osobně žádné nemám, takže to berte obrazně) mám kontrolu nad tím, jak často s ním do toho servisu zajedu a že včas řeším evidentní problémy.

Částečný programátor, to je zajímavá profese.

Ten Big Red Button Vám nebude nic platný, když Vám při předjíždění vysadí motor.

+1/0
1.4.2015 20:57

J77a27n 76V17e19s94e86l19ý 5354333502121

Ty důvody jsou převážně historická tradice. Ale o tom budu psát někdy jindy.

0/0
1.4.2015 21:56



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.