Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P83a73v94e22l 15P79í60p16a 1531895358577

úplně to vidím, paneláky ověšené prodluzkami vedoucími na parkoviště. To bude krása!

0/0
10.4.2015 7:24

J81a90n 94V78e23s85e75l30ý 5884853552921

V Berlíně už přidělávají zásuvky ke kandelábrům, nabíjíte za drobné měsíční paušál.

Taky existuje ověřená možnost indukčního nabíjení bez kabelů.

0/0
10.4.2015 10:48

P63a86v62e89l 62P67í19p10a 1211765368817

nikoliv bez změn infrastruktury.

0/0
10.4.2015 10:51
Foto

K60a42r36e80l 85W85á42g65n40e27r 4547395709857

Jak ve své zprávě NASA uvádí, hlavní auto­mobilové společnosti již zkoumají využití LENR v do­pravě. Honda, Toyota a Mitsubishi finan­cují vývoj LENR pro pohon automobilů, které jen zřídka potřebují tankovat. LENR tak získává na síle výzkumu. ;-)

+2/0
3.4.2015 13:26

J19a21r72o52s56l97a28v 11C57h28u26d70á52č85e79k 7344465146635

Vynikající článek. Nemám, co dodat. Také elektromobilům a moderním technologiím fandím.

Elekromobily z počátku 20. století viz zde

http://chudacek.blog.idnes.cz/c/447616/automuzeum-louwman-elektromobily-z-pocatku-20-stoleti.html

+2/0
2.4.2015 9:50

J23a28n 80V58e93s43e13l52ý 5884613462411

Děkuji.

0/0
2.4.2015 11:01
Foto

J33a28n 76H57a97v37e67l30k37a 3621586831185

Hezky napsáno, ty úvahy dávají smysl, autor sympaticky respektuje platné přírodní zákony :-). Zajímavá vize. Takhle jsem někdy před deseti lety předjímal vytvoření jednoho celoplanetárního úložiště hudby, perfektně vybaveného archivu úplně všeho, on-line dostupného všem, které by nahradilo ty miliony dílčích soukromých archivů - a dnes máme Spotify, Google Play a TIDAL. A já už skoro nic jiného neposlouchám.

+2/0
1.4.2015 22:35

G64e24o42r56g84e 16F80o49x 9741561664

S tou účinností spalovacího motoru 20% jste to nějak podcenil...

0/0
1.4.2015 21:19
Foto

V38á61c77l19a53v 54C39h49u21c85h92m51a 6755371818966

A šejkové nebudou mít co žrát. ;-)

No, čte se to hezky, ale realita je trochu jiná. Kolik jaderných elektráren budeme muset postavit? Co na to různí Bursíci, kteří na jednu stranu absolvují volební kampaň v tavýchto vozítkách a na druhou stranu jsou proti jaderné energetice. Myslím, že větrníky a soláry nám ta auta nedobijou. Ty nezvládnou ani rozsvítit a pohánět domácí spotřebiče. A pokud ano, tak mnohonásobně dráž.

+4/0
1.4.2015 20:30

J78a83n 35V60e69s95e50l39ý 5284693952131

No, asi žádnou. Podle výpočtů, které jsem viděl, by většinu pokryla jen ta, co se dnes spotřebuje na těžbu, rafinaci, transport a čerpání ropy a ropných produktů. Takové rafinérky, to jsou velcí žrouti.

A myslete na to, že trend spotřeby elektřiny v USA, zemích EU, Japonsku, Austrálii, apod. je pokles. Jen mezi 2013 a 2014 klesla spotřeba v ČR o 1 TWh, tj. o čtvrtinu dukovanského reaktoru :-)

+1/0
1.4.2015 21:40
Foto

V55á65c91l57a71v 19C29h46u58c57h76m82a 6335181728326

Připouštím, že můžete mít pravdu, ale já jsem v tomto ohledu docela skeptik. A to i bez toho, že bych uvěřil různým konspiračním teoriím o tom, jak "ropáci" brzdí vývoj nových technologií.

0/0
1.4.2015 21:50

J70a72n 66V29e13s19e12l65ý 5484953962411

Tohle nezabrzdí. Elektronický průmysl je větší než oni a nepotřebuje je.

+2/0
1.4.2015 21:53

I20v47o 90Ž82á57č35e93k 9550932449797

Zatímco výroba obrovského množství baterií a jejich následná likvidace nespotřebuje vůbec žádnou energii. Zejména když je k tomu zapotřebí lithium, což je v přírodě poměrně vzácný prvek.

+1/0
2.4.2015 4:57

J66a17n 45V47e30s16e52l36ý 5614333282681

V 50 kWh Li-ion baterce pro elektromobil s 300 km dojezdem je v současných bateriích cca 8-10 kg lithia. To je ve formě soli, takže žádné hrůzné spotřeby energie s přípravou.

Zásob je v aktuálně těžených lokalitách na pár miliard elektromobilů, spousta dalších je známa, ale netěží se tam, cena je nízko. Baterie jsou recyklovatelné a lithium se nespotřebovává, může být používáno stále dokola. A zase, nahrazujete pohonný systém spalovacího auta, tj. třeba platinu, rhodium a paladium v katalyzátorech, jejichž získání a zpracování je extrémně energeticky náročné.

+1/0
2.4.2015 11:37

J55a12r76a 10R46a62n35k 1191746219871

:-)R^ mela jsem 3 roky Pius hybrid, uzasne na spotrebu, ale nedalo se s tim na hory a obcas jsem zachytla predkem o "rantl" - predek je hrozne nizky. Vymenila jsem to za Toyotu RAW a jsem trochu klidnejsi s levnym benzinem 1l = 1,13 $Ca. Ted budu asi menit bud za Teslu nebo VW, davaji grant 5.000.--, takze to nebude tak bolet;-)

0/0
1.4.2015 20:07

J35a20n 66V92e34s96e24l26ý 5374363912101

Blahopřeju, mě nechali v Tesle S jednou svézt a od té doby po ní toužím a šetřím na model III.

+1/0
1.4.2015 21:42

J21a67r70a 80R58a94n68k 1451176919781

Ten zakladni model bez kosmetiky je uz za 67G, jeste asi rok pockam, protoze i s temi 5G, ktere na to dava vlada je to stale dost....rikam si je to jenom auto, ale pekne, zatim jsem videla pouze v obchode ve Vancouveru, nevim jestli se pozna na silnici, ale u Priuse tvrdi, ze nevidomi maji problemy s jeho tichosti;-), jenze veskere prechody pro chodce pipaji.

0/0
1.4.2015 23:09

J44a79r80a 35R57a91n68k 1341156549291

oprava: Prius;-), takto to vypada, ze jsem jezdila papeze;-)

0/0
1.4.2015 23:10
Foto

K19a36r62e23l 28W39á46g17n89e41r 4627125659417

Je docela dobře možné, že při rychlém rozvoji úplně nových technologií, využívajících například nízkoenergetické nukleární reakceLENR (Low Energy Nuclear Reaction), se nakonec pod kapotou auta namísto současného motoru ocitne malý kvantový reaktor, který bude produkovat dostatek elektrické energie potřebné k pohonu automobilu. Viz třeba současné úvahy NASA:

https://www.youtube.com/watch?v=e1b5UR-9wQo#t=50

+2/0
1.4.2015 19:46

J74a80n 75V23e15s75e79l42ý 5414313222531

Todle ještě neexistuje ani jako funkční prototyp. E-mobilů se loni reálně prodalo přes 250 000. To je velký rozdíl. Ale já to nezavrhuju, třeba jednou za 20,30,40,50 let.

+2/0
1.4.2015 19:56

J71a65r33a 68R11a86n55k 1911576449281

Co rikate tehle novince:

http://www.extremetech.com/extreme/202231-hands-on-with-hyundai-tucson-hydrogen-fuel-cell-runs-just-like-a-normal-car-in-socal

0/0
1.4.2015 20:09

J45a76n 39V97e10s12e47l81ý 5774253922821

Je to dražší než elektromobil, má to dražší palivo, je to technicky složitější (= víc kurvítek) a je to existenčně závislé na neexistující infrastruktuře.

0/0
1.4.2015 21:51

J20a91r21a 10R77a49n76k 1941406109741

Tady je ted dost propaguji, ale Hyundai ma mit na trhu pristi rok elektricke a cenove urcite pristupnejsi.

0/0
1.4.2015 23:12
Foto

K66a80r82e30l 40W75á55g72n83e40r 4627395459747

Jasně, vypadá to na dlouhou trať, nebude to hned zítra. Ale čím víc chytrých hlav se do toho jednou obuje, tím rychleji se pak bude spousta věcí měnit.

+3/0
1.4.2015 20:50

J77a78n 40V93e49s43e37l78ý 5824233752881

Jasně, ale je to vpodstatě základní výzkum neboli výsledek krajně nejistý a jediný, kdo to bude ochotný investovat je nějaký stát. A státy mají hodně zájmů a omezené fondy.

Tesla neměla problém prakticky okamžitě získat od soukromých investorů 5 miliard dolarů na fabriku na baterie. A takových podobných fabrik roste po světě minimálně 10.

0/0
1.4.2015 21:47

P85e77t51r 80M48u86n45z12a72r 1265271809166

S těmi Li-ion bateriemi opatrně. Nějak jste opomněl se zmínit o jejich nevýhodách - hlavně degradace v čase (ztrácí postupně kapacitu) což znamená nutnost dokoupit to nejdražší v elektromobilu dřív než bude definitivně ojeté. Dále je tu možnost výbuchu a požáru. V případě masivního nasazení je tu otázka dostatku surovin na výrobu baterií.

Další obecné nevýhody elektromobilů - v případě masivního nasazení nebude současná elektrorozvodna síť patrně stačit. V jízda v elektromobilu v zimě znamená  vybrat si mezi zimou nebo kratším dojezdem.

+4/0
1.4.2015 19:05

J31a51n 18V52e57s62e74l34ý 5984693452111

Tady je spousta lidí ovlivněno zkušeností ze spotřební elektroniky, kde ty baterky opravdu mají mizernou životnost. Asi je to tak schválně. Co jsem se informoval u reálných uživatelů elektromobilů, tak oni s degradací baterií nemají. Celá finta je v battery management systemu, který drží baterie v co nejoptimálnějších podmínkách (hlavně teplota, vadí jim přehřívání).

Nedávno proběhla internetem zpráva od Nissanu, která tvrdila, že odcházejí o dost míň než spalovací motory.

http://www.hybrid.cz/baterie-nissanu-leaf-999-z-nich-je-stale-v-provozu

+1/0
1.4.2015 19:15

J90a65n 46V86e96s68e53l50ý 5884773302121

Oprava: ... s degradací baterií nemají problém.

0/0
1.4.2015 19:22

J90a75r92a 43R12a60n60k 1581866439221

Charging Lithium-Ion Batteries – Battery University

batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batterie

0/0
1.4.2015 20:11

M85i69c40h65a23l 24K61a77n81d44a 7470947793655

Baterie jsou slepou uličkou. Elektromobily se masově rozšíří až ve chvíli, kdy bude zvládnutá technologie přenosu elektrické energie formou mikrovln. Tipnul bych si, že se bude jednat o vedlejší produkt vývoje vojenské techniky v příštím globálním konfliktu. A nevěřím tomu, že bude jaderný.

0/−3
1.4.2015 18:24
Foto

R84a29d57e37k 64P25o53l30i16c60k80ý 6681413321474

Pane Kando to je zcela nerealné. Pokud by to někdy bylo technicky možné bude to mít vliv na zdraví.

+3/0
1.4.2015 18:28

M19i86c23h56a53l 60K27a65n13d39a 7360377103485

Plus jsem Vám dal omylem - ukliknul jsem se zděšením. To co tvrdíte, se v minulosti říkalo o mnoha technologiích, které dnes bez problémů fungují. Kdybyste žil v roce 1600, určitě byste hlasoval pro upálení Giordana Bruna.

0/−2
1.4.2015 18:55

I67v52o 79Ž23á76č26e41k 9120312319287

Pokud by kolem nás bylo tak silné mikrovlnné pole, že by bylo schopné pohánět auta, tak bychom my všichni byli během pár vteřin po smrti.

+2/0
1.4.2015 18:34

M68i64c63h78a83l 54K81a38n40d72a 7570337483355

Ten samý názor platil v minulosti o pobytu v kosmickém prostoru. A realita?

0/−2
1.4.2015 18:56

I15v67o 62Ž54á96č38e87k 9520802489187

Člověče, Vy jste tak hloupý, že nemá smysl s Vámi diskutovat.

+2/0
1.4.2015 19:06

M11i54c63h15a15l 16K65a91n38d84a 7940627853285

V invektivách jste silný dost. S argumenty je to slabší.

0/−1
1.4.2015 19:56

I84v53o 97Ž69á75č19e29k 9410862719587

A Vy považujete pobyt v kosmickém prostoru za argument, související s tím, o čem je řeč?

+1/0
1.4.2015 20:48

M77i57c34h92a39l 25K82a25n70d82a 7100287323345

O nebezpečí pobytu v kosmickém prostoru se kdysi říkalo to samé, co teď tvrdíte o mikrovlnách. Já souvislost vidím, zato Vám to myslí pouze do jednosměrky.

0/−2
2.4.2015 7:12

J65a91r41a 19R50a19n14k 1761356219831

http://www.pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html

0/0
1.4.2015 20:14

J88a82r15a 38R88a69n66k 1901566379581

Toto je sice uz temer rok stare, ale temer kazdy mesic pribyva u pump a v parkhouse mista pro elektricka auta.

0/0
1.4.2015 20:16

L40u98m97í68r 21V47i24t45h84a 2357757446202

Trošku tendenčně popsaná neodvratná (bohužel) budoucnost automobilismu. V čem s Vám souhlasím, je fakt, že individuální automobilismus s nástupem samořiditelných aut zanikne. Jestli to budou elektromobily poháněné Lion bateriemi, palivovými články nebo něčím jiným, to je fuk.

Jinak tam pácháte taková zvěrstva, že z toho jde hlava kolem. Porovnáváte účinnost celého auta poháněného spalovacím motorem s účinností samotného elektromobilu, tvrdíte, že točivý moment elektromotoru je stále stejný, vadí Vám, že dnešní auta jsou tak složitá, že si na nich nikdo nic neopraví, ale jásáte nad tím, že elektromobily jsou ještě mnohem složitější... Z Vašeho přirovnání elektromobilu k chytrým telefonům mě doslova běhá mráz po zádech. Pokud se bude budoucí elektromobil chovat podobně, jako můj tzv. "chytrý" telefon, tak potom potěš pámbu... Mám takový telefon asi rok a už jsem z něj fakt totálně "hujavej". Takovému autu bych se opravdu, ale opravdu nesvěřil. To myslím vážně.

0/0
1.4.2015 17:00

L27u86m31í46r 62V54i11t31h22a 2187507416772

účinnost elektromotoru, ne elektromobilu, omlouvám se

0/0
1.4.2015 17:01

I86v81o 23Ž42á36č75e96k 9170602429217

Jo, zablbnutí mobilu člověk přežije, zablbnutí auta přežít nemusí.

0/0
1.4.2015 18:54

J80a96n 65V61e88s36e58l23ý 5474943202111

Pozor na to, já jen psal jaké úžasné senzory jsou už dnes v každém blbém chytrém telefonu.

Ty auta určitě nepofičí na Android, i když je s nimi nejdál Google. Těm už prý ty auta umí sama řídit líp než lidi. Hlavní problém je v právu. Kdo bude zodpovědný za nehodu samořiditelného auta?

+1/0
1.4.2015 19:22

I47v30o 38Ž11á35č36e27k 9890562379437

Pár připomínek.

K té účinnosti: druhý termodynamický zákon platí jak pro spalovací motory, tak pro tepelné elektrárny, které vyrábějí většinu elektrické energie. Takže použitím elektřiny jako pohonu jen přesunete ty ztráty někam jinam.

Baterie jsou drahé, protože se vyrábějí z obtížně získávaných (a také neekologických) surovin. Jejich životnost je krátká a ekologická likvidace obtížná.

Když člověk jezdí svým vlastním autem, tak má kontrolu nad jeho technickým stavem. Když jedete sdíleným autem, nevíte, v jakém stavu jej zanechali vaši předchůdci.

Jako programátor bych nikdy nevlezl do auta, které kompletně řídí počítač.

+3/0
1.4.2015 16:55
Foto

J60a42r32o52s98l98a47v 12P65t54á20č64e65k 4872499411854

1) Účinnost obyčejné uhelné elektrárny je asi 2x vyšší, než spalovacího motoru.

2) Elektrárny si vystačí s domácími surovinami, jako jsou uhlí a uran, přírodními zdroji, jako jsou voda, vítr, slunce, biomasa a mimo jiného i odpady či bioplynem.

3) Budoucnost bych spíše, než v akumulátorech viděl v palivových článcích, do kterých se bude vodík rozkládat z vody pomocí elektrolýzy.

+1/0
1.4.2015 17:51

I59v37o 93Ž82á75č80e74k 9220972749707

Převážně s Vámi souhlasím.

Účinnost elektráren je vyšší, ale pořád to není žádná sláva. Polemizoval jsem s těmi čísly, která uvádí autor (20% vs 85-95%), protože to je evidentní demagogie. Navíc je nutno počítat se ztrátami při nabíjení a dobíjení baterií, protože ani baterie ze sebe nevydá tolik energie, kolik jste do ní nacpal (při nabíjení se zahřívá).

Pokud jde o zdroje elektrické energie, tak bych sázel na uran, protože ty ostatní jsou z různých důvodů problematické. Jenže uran je v nemilosti z důvodů politických, takže to nevidím moc dobře.

Ano, buď palivové články, nebo spalovací motor na vodík. To naprosto beru. Ale je nutno vyřešit otázku bezpečnosti. Ono i v benzínových autech už dost lidí uhořelo, ale vodík je ještě větší sviňa.

0/0
1.4.2015 18:47

J80a42n 51V63e53s62e15l28ý 5664833582231

Výroba elektřiny není na termodynamickém zákoně nutně závislá. Dá se vyrábět i jinak než vařením vody.

Baterie jsou drahé, ale cena jde dolů. O rychlosti jsem psal. Když máte dobrý battery management system, tak ani degradace není tak horká. Spalovací motory se kazí víc.

Jak máte u moderního auta kontrolu nad technickým stavem, když ani nemáte standardizovaný přístup (třeba USB) k řídící jednotce? Kontrolu má ve skutečnosti váš autoservis.

Jako částečný programátor s poslední větou souhlasím. Bude to chtít, alespoň do začátku, nějaký "velký červený čudlík", který přepne řízení na manuál.

+1/−1
1.4.2015 19:30

I98v91o 53Ž55á37č64e72k 9230842939417

Ano, existují i jiné způsoby výroby elektřiny, ale vaření vody pořád převažuje a má to své důvody.

Cena baterií jde dolů velmi pomalu a jejich parametry jdou nahoru také velmi pomalu. Vynálezci holt narazili na přírodní zákony. Neberte tak vážně, co někdo tvrdí v reklamních letácích.

U svého auta (já osobně žádné nemám, takže to berte obrazně) mám kontrolu nad tím, jak často s ním do toho servisu zajedu a že včas řeším evidentní problémy.

Částečný programátor, to je zajímavá profese.

Ten Big Red Button Vám nebude nic platný, když Vám při předjíždění vysadí motor.

+1/0
1.4.2015 20:57

J40a29n 43V60e83s60e57l39ý 5114343762311

Ty důvody jsou převážně historická tradice. Ale o tom budu psát někdy jindy.

0/0
1.4.2015 21:56



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.