Jan Veselý

Technologie, které změní svět 1 - Konec benzínu

1. 04. 2015 15:50:15
Toto je první kapitola povídání o technologiích, které během následujících letech budou významně měnit svět a věci, jak je děláme. Dnes je na řadě automobilismus a změny, kterého ho v příštích letech čekají.

Auto je po bydlení druhá nejdražší věc, kterou si člověk pořizuje. Pokud navíc i pravidelně jezdí, jsou náklady na provoz a údržbu auta obrovskou položkou v individuálních a rodinných rozpočtech. Přitom automobilita funguje do nebe volajícím způsobem špatně a je zdrojem mnoha závažných problémů a potíží.

Co je na automobilové přepravě špatného a žádá si zlepšení? Mnoho.

Auta se spalovacími motory jsou zoufale neúčinná. Pouze asi 20% energie v benzínu a naftě se přemění na pohybovou energii. A navíc pokud uvážíte, že řidič tvoří ani ne desetinu hmotnosti auta, pak na přepravu řidiče je využito 1-2% energie z paliva. Nic moc na sto let intenzivního výzkumu a vývoje.

Auta jsou zoufale nevyužita. Pokud nejste člověk, pro kterého je řízení vozu součástí pracovní náplně, tak vaše auto jezdí v průměru okolo 4% času (asi hodina denně). Takže ta strašně drahá věc většinu času jen někde stojí a místo toho, aby byla užitečná, jen zabírá místo. Stačí se podívat třeba na Globus v Praze-Čakovicích. Parkoviště zabírají větší plochu než obchoďák.

Auta se spalovacími motory jsou obrovským problémem životního prostředí. Ve městech produkují lidem přímo pod nosem zdraví nebezpečné látky v obrovských množstvích. Skoro 2.5x více tuhých látek než všechny velké podniky (hutě, elektrárny, chemičky, teplárny, cementárny, atd.) dohromady. Přibližně stejně oxidů dusíku jako celá velká energetika. Navíc jsou auta zdrojem hluku a vibrací a rizikem pro zdroje pitné vody. Kvůli nim byly zabetonovány a vyasfaltovány obrovské plochy země, kvůli jejich palivu, jeho těžbě a přepravě jsme zažili spoustu velkých i menších ekologických katastrof.

Auta jsou nebezpečná a omezují nás v našem konání. Jsem rodič dvou malých dětí a na rozdíl od svých rodičů je nejsem ochotný pouštět jen tak ven na ulici si hrát. Není to, protože bych měl strach, že je někdo ukradne, mám obavy, že je přejede auto. Statistiky mrtvých a zraněných na silnicích mi optimismu taky nepřidají.

Zajišťování ropy a benzínu stojí (nejen) náš stát obrovské peníze a geopoliticky nás oslabuje. Jen si to vemte jak to je. Podle ČSÚ bylo do ČR importováno v kategorii minerální paliva a maziva (čti ropa) zboží za 98 miliard Kč. Tři čtvrtiny z toho proletěly výfukem. A od koho se to kupuje? Hlavními dodavateli jsou? Však to známe, za peníze z ropy si platíme vlastní globální problémy - Putina a Rusko, ISIL, Al-Kaidu, apod. Je známým faktem, že spouštěčem ekonomických recesí je posledních 40 let, když cena ropy vylítne nahoru.

Automobilismus diskriminuje lidi, kteří jsou moc mladí, moc staří, moc nemocní, moc chudí nebo jinak omezení. Oni řídit nemohou. A spousta dalších by řídit radši ani neměla.

Auta se spalovacími motory vykazují známky "přešlechtěného zvířete". Už jsou moc složitá a zhoršuje se to, už i základní údržba je mimo schopnosti běžného uživatele a dejte modernímu vozu nějaké horší palivo a pokazí se vám. Pravidla evoluce a přírodního výběru hovoří jasně, tohle je adept na vyhynutí. Ale co je "dostane", co je vytlačí z jejich "ekologické niky"?

Přichází velké změny

Budoucnost patří autům na elektriku, nebo to bude trochu jinak? Auta na elektriku byla vždy považována za "dopravu budoucnosti". Jejich provoz má celou řadu výhod. Elektromotor je malé, levné, konstrukčně jednoduché, spolehlivé a velice účinné (85-95%) zařízení. Má stejný točivý moment prakticky při libovolných otáčkách. Je tichý. Kvůli elektrickému pohonu není třeba budovat žádnou novou infrastrukturu, už ji máme kvůli jiným službám, které nám elektřina poskytuje. Elektrický pohon není přímým zdrojem znečištění (Já mám výfuk v Temelíně :-). Cena "paliva" je 5-10x nižší, "tankovat" lze třeba doma v garáži. Jedinou provozní kapalinou, kterou budete doplňovat je kapalina do ostřikovačů.

Proč tedy světu nekralují elektromobily? Donedávna měla celá elektromobilita jeden háček - baterie (přesněji akumulátory). Ještě před 10 lety měly všechny druhy baterií dva základní nedostatky - byly moc drahé - měly malou kapacitu. Změna, která nastala se nazývá Li-ion. Lithium-iontové baterie se prodávají od počátku 90. let a začaly svou kariéru jako elektronice, byly sice drahé, ale měly dostatečnou kapacitu pro mikroelektroniku, stály tak u rozmachu notebooků a mobilních telefonů. Taky byly drahé a jejich kapacity (vzhledem k objemu či hmotnosti) pro elektromobily nedostačovala. Jenže už nějakých dvacet let je jasný trend. V průměru byly každý rok o 14% levnější a měly o 7% vyšší kapacitu než z předchozím roce. Díky tomu mohly elektomobily začít svou "revoluci zhora". Elektromobily s dostatečným dojezdem (300 km) začaly být nejdříve konkurenceschopné jako luxusní sporťáky a dnes už jsou jedničky v kategorii limuzín. Jenže tím, že začala masová produkce (už 740 000 v provozu), která do vývoje baterií nalila další spoustu peněz a trendy, ceny a kapacity baterií, v posledních letech zrychlily. V roce 2017-2018 půjdou na trh elektromobily cenově srovnatelné se spalováky v kategorii vozů vyšší střední třídy (Chevrolet Bolt, Tesla E, ...). A za dalších 3-5 let lze očekávat to samé v kategorii "Oktávek".

Co to bude znamenat? Zákazník bude mít na výběr koupit si za stejnou cenu auto s:

- Lepšími jízdními vlastnostmi;

- jednodušším řízením (ženy elektromobily milují);

- 5-10x levnějším palivem (dostupným i z domova);

- minimálními náklady na údržbu a opravy;

- vyšší úrovní komfortu (bez vibrací z motoru).

Bude jen mírně omezen dojezdem, takže těch pár ročních dlouhých štrek pojede v něčem jiném, při úspoře jen za palivo okolo 30-50 000 Kč/rok si to bude možné dovolit.

A to ještě není všechno

Ony inovace nekončí tím, že jsou k dispozici lepší baterky. Auto na elektřinu má tak levné "tankování" a tak nízké nároky na údržbu, že mohla Tesla přijít z další inovací. V ceně vozu máte veškerou údržbu a opravy vozu za 8 let provozu bez omezení počtu najetých km a tankování na cestách zdarma (plné baterie stojí tak 100-150 Kč). Stejně je nabíjení tak levné, že většina uživatelů na nabíjení zdarma kašle a nabíjí kvůli pohodlí doma (Tesla platí asi jen 10% všech nabíjení).

Další důležité věci

Elektromobil už vlastně není strojírenský výrobek, je to "tablet na kolečkách". Takže s ním můžete dělat věci jako s počítačem. Výrobce může průběžně vylepšovat software a online, bez návštěvy dílny, zlepšovat výkon a jízdní vlastnosti vozu. A hlavně, může ho i sám řídit. Počítače k tomu již mají více než dostatečný výpočetní výkon jen potřebují "smysly". Ale v technologii senzorů probíhá revoluce taky. Podívejte se na svůj telefon. Je to zařízení s digitální mikrokamerou s obrovským rozlišením, má to GPS, gyroskopické snímače polohy, velice přesné mikroakcelerometry, mikrofon, dotykový snímač, ... To vše v kusu elektroniky za pár tisíc Kč. Přidejte LIDAR (laserový snímač fungující podobně jako radar), ten stál před 10 lety 100 000 USD, dnes stojí lepší 10 000 USD a s masovou produkcí se očekává pokles ceny pod 1 000 USD, a máte za pár peněz pro počítač takové smysly, že jim člověk těžko dokáže konkurovat, do toho budou mít možnost vzájemné komunikace v reálném čase, budou mít lepší reakce než závodník formule 1 a budou se s každým updatem zlepšovat.

Jaké jsou výhody auta, které se řídí samo? Samořiditelné auto:

- Si nehoní ego a dodržuje dopravní předpisy;

- dokáže jezdit efektivněji a z nižší spotřebou;

- není unavené, nemocné, opilé, dává za jízdy pořád pozor;

- jezdí přesněji, takže díky menším rozestupům a dalším vychytanostem dokáže stejná silnice obsloužit mnohem více aut;

- přivoláte si jej, přijede samo.

Ještě jiné novinky

Už dnes existuje služba jménem Uber. Pomocí aplikace v telefonu si přivoláte vůz a řidič vás doveze kam chcete. Samořiditelné auto to udělá taky a bez nákladů na řidiče. Takže se nabízí ještě jedna kacířská myšlenka. Proč bych měl vůbec vlastnit auto? Nebyla by mnohem zajímavější možnost zaregistrovat se na nějaké pokročilejší verzi Car2Go a mít kdykoli k dispozici auto na zavolání, které mě vždy odveze kam chci, za paušál nebo od ujetého času nebo vzdálenosti. Mít to všechno bez problémů, starostí, nebezpečí, nudy a/nebo stresu za volantem. A levněji.

Takovéhle vozy mají další příjemné vedlejší efekty. Jezdí prakticky pořád, takže pro ně neplatí, že se přesunují během dne mezi několika parkovacími místy. Takže ta parkovací místa ani nemusí existovat. Tím, že by ta auta jezdila pořád, klesá váha pořizovacích nákladů oproti nákladům provozním. Takže pápá kastlím z levného a těžkého ocelového plechu. Jejich místo bude patřit dražším, ale odolnějším a lehčím materiálům (uhlíkové kompozity).

Suma sumárum 1 - kdo na tom vydělá?

Vydělají uživatelé. Budou mít dopravu na cenové úrovni nebo levnější než MHD, ale na úrovni komfortu lorda X.

Vydělají všichni lidé. Budou mít ve městech a vesnicích méně znečištění, méně hluku, vyšší bezpečnost.

Vydělají výrobci a dodavatelé baterií, senzorů, softwaru všeho druhu.

Vydělají provozovatelé dopravních systémů.

Vydělají města a obce, získají zpět pro jiné využití obrovské plochy bývalých parkovišť.

Vydělají hasiči, policie a zdravotnictví. Ubude dopravních nehod, nebude třeba tolik dohlížet na dodržování dopravních předpisů.

Vydělají elektrárny, získají nový zdroj odbytu pro svou elektřinu. Hlavně po nocích, kdy nemají odbyt.

Vydělá životní prostředí.

Suma sumárum 2 - koho čekají těžké časy?

Těžké časy čekají státy závislé na přijmech z ropy.

Těžké časy čekají výrobce aut, trh se jim smrskne na desetinu, možná ještě na míň, a provozovatelé aut budou chtít lepší ceny.

Těžké časy čekají taxikáře a prostředky hromadné dopravy.

Těžké časy čekají autoservisy a dealery s automobily.


A teď do mě.

Autor: Jan Veselý | karma: 21.69 | přečteno: 1286 ×
Poslední články autora