Neschopné automobilky

Zase jsem si někde něco přečetl a jenom jsem se po kratším počítání rozohnil. Proč? Došel jsem totiž k názoru, že celý automobilový průmysl nejspíše řídí banda neschopných nýmandů a jsou zralí na sérii krachů.

Co se mi stalo tak hrozného? Na jednom webu o autech jsem narazil na článek o tom jak rakouská firma Kreisel přestavěla na elektrický pohon vůz Škoda Yeti. Parametry jsou fakt šílené:

- Pohon 4x4 pomocí 2x 85 kW elektromotorů na nápravách.

- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy.

- Kapacita baterie 64 kWh, dojezd 350 km.

To auto je prostě raketa, která by na požádání ujížděla sporťákům s dojezdem, který by na ježdění po ČR stačil (pokud nejste služební polykač kilometrů).

Na webu firmy Kreisel jsou uvedeny i další parametry baterie. Co mě opravdu šokovalo je, že celkový objem baterie včetně obalu, battery management systemu a řídící elektroniky je 160 litrů a v podvozku vozu tedy zabere okolo 5 centrimetrů.

Jal jsem se tedy počítat, kolik by takový Yeti odhadem stál při sériové výrobě, kdybyho dělala samotná Škodovka. Za NMC články od Panasonicu (alternativně od LG Chem) platí Tesla okolo 180 USD/kWh, což dává cenu za baterie přibližně 280 - 300 000 Kč. A jsem přesvědčený, že další součásti battery packu a dva elektromotory a kabeláž stojí míň než palivová nádrž, palivové čerpadlo, vstřikování paliva, palivový filtr, olej, olejový filtr, olejové čerpadlo, čidlo tlaku oleje, vodní chlazení, vzduchový filtr, výfuk, turbodmychadlo, katalyzátor, rozvodový řemen, ventily, písty, válce, kliková hřídel, setrvačník, spojka, převodovka, diferenciál, startér, svíčky, zapalování, rozdělovač.

Jinými slovy Škodovka (nebo jiní výrobci podobných vozů) by tohle mohli bez jakýchkoli zásadních problémů vyrábět a prodávat za cenu okolo 800 000 Kč a šlo by to na dračku. Proč? Mají za tuhle cenu pohodový odbyt i pro menší auta s méně než polovičním dojezdem.

Tak si říkám jsem blbý já, že to vůbec nechápu nebo to ty automobilky dělají tak nějak úplně blbě.

Autor: Jan Veselý | pátek 6.11.2015 12:00 | karma článku: 13,58 | přečteno: 608x
  • Další články autora

Jan Veselý

To jste mi neřekli

11.11.2015 v 10:00 | Karma: 9,88

Jan Veselý

Podnikatel - zelený hrdina

28.10.2015 v 18:08 | Karma: 12,11

Jan Veselý

Zelení vrazi z Wall streetu

18.8.2015 v 14:46 | Karma: 11,36

Jan Veselý

Energetické mýty, legendy a experti

17.2.2014 v 14:00 | Karma: 11,92

Jan Veselý

Mínus Temelín z domácích zdrojů

30.12.2013 v 7:00 | Karma: 31,29

Jan Veselý

První dojmy z voleb

26.10.2013 v 23:15 | Karma: 19,53

Jan Veselý

STOP Temelín?!?!

16.6.2013 v 6:00 | Karma: 14,95

Jan Veselý

Kotle, kotlíky, kotlíčky

3.6.2013 v 6:00 | Karma: 9,50
  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1521x
Jsem dělník vědy, ekoterorista, malorolník zahrádkový, rozumbrada hospodský, sexuolog samouk, šofér, závozník, pan(í) na hlídání, všeználek, nenažranec nenažraný, domácí kutil, kuchtík i uklízečka. Většinu z toho dělám dokonce i rád. Teď mám ambici být i (amatérský) spisovatel. Dělám ve fabrice na rozum a inženýry a občas mi to i jde.

Seznam rubrik