Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P66a97v30e46l 13P89í28p95a 1921165378937

úplně to vidím, paneláky ověšené prodluzkami vedoucími na parkoviště. To bude krása!

0/0
10.4.2015 7:24

J55a77n 40V15e29s78e96l13ý 5664913502731

V Berlíně už přidělávají zásuvky ke kandelábrům, nabíjíte za drobné měsíční paušál.

Taky existuje ověřená možnost indukčního nabíjení bez kabelů.

0/0
10.4.2015 10:48

P84a75v98e28l 84P64í30p30a 1811685388657

nikoliv bez změn infrastruktury.

0/0
10.4.2015 10:51
Foto

K20a32r71e10l 85W39á78g85n60e84r 4267895309707

Jak ve své zprávě NASA uvádí, hlavní auto­mobilové společnosti již zkoumají využití LENR v do­pravě. Honda, Toyota a Mitsubishi finan­cují vývoj LENR pro pohon automobilů, které jen zřídka potřebují tankovat. LENR tak získává na síle výzkumu. ;-)

+2/0
3.4.2015 13:26

J85a79r93o90s63l44a15v 89C47h42u67d74á10č59e43k 7764355146915

Vynikající článek. Nemám, co dodat. Také elektromobilům a moderním technologiím fandím.

Elekromobily z počátku 20. století viz zde

http://chudacek.blog.idnes.cz/c/447616/automuzeum-louwman-elektromobily-z-pocatku-20-stoleti.html

+2/0
2.4.2015 9:50

J76a46n 41V76e63s51e41l90ý 5384473902451

Děkuji.

0/0
2.4.2015 11:01
Foto

J89a42n 66H70a15v82e24l68k62a 3971796381385

Hezky napsáno, ty úvahy dávají smysl, autor sympaticky respektuje platné přírodní zákony :-). Zajímavá vize. Takhle jsem někdy před deseti lety předjímal vytvoření jednoho celoplanetárního úložiště hudby, perfektně vybaveného archivu úplně všeho, on-line dostupného všem, které by nahradilo ty miliony dílčích soukromých archivů - a dnes máme Spotify, Google Play a TIDAL. A já už skoro nic jiného neposlouchám.

+2/0
1.4.2015 22:35

G55e54o83r63g34e 96F25o67x 9641181934

S tou účinností spalovacího motoru 20% jste to nějak podcenil...

0/0
1.4.2015 21:19
Foto

V26á26c54l31a66v 50C47h16u51c39h36m19a 6235521448686

A šejkové nebudou mít co žrát. ;-)

No, čte se to hezky, ale realita je trochu jiná. Kolik jaderných elektráren budeme muset postavit? Co na to různí Bursíci, kteří na jednu stranu absolvují volební kampaň v tavýchto vozítkách a na druhou stranu jsou proti jaderné energetice. Myslím, že větrníky a soláry nám ta auta nedobijou. Ty nezvládnou ani rozsvítit a pohánět domácí spotřebiče. A pokud ano, tak mnohonásobně dráž.

+4/0
1.4.2015 20:30

J43a86n 79V62e77s78e78l82ý 5234123442831

No, asi žádnou. Podle výpočtů, které jsem viděl, by většinu pokryla jen ta, co se dnes spotřebuje na těžbu, rafinaci, transport a čerpání ropy a ropných produktů. Takové rafinérky, to jsou velcí žrouti.

A myslete na to, že trend spotřeby elektřiny v USA, zemích EU, Japonsku, Austrálii, apod. je pokles. Jen mezi 2013 a 2014 klesla spotřeba v ČR o 1 TWh, tj. o čtvrtinu dukovanského reaktoru :-)

+1/0
1.4.2015 21:40
Foto

V62á36c21l92a27v 97C15h96u87c96h51m18a 6755231868896

Připouštím, že můžete mít pravdu, ale já jsem v tomto ohledu docela skeptik. A to i bez toho, že bych uvěřil různým konspiračním teoriím o tom, jak "ropáci" brzdí vývoj nových technologií.

0/0
1.4.2015 21:50

J48a12n 54V36e25s83e71l33ý 5944733172461

Tohle nezabrzdí. Elektronický průmysl je větší než oni a nepotřebuje je.

+2/0
1.4.2015 21:53

I63v75o 52Ž87á66č34e13k 9160542729817

Zatímco výroba obrovského množství baterií a jejich následná likvidace nespotřebuje vůbec žádnou energii. Zejména když je k tomu zapotřebí lithium, což je v přírodě poměrně vzácný prvek.

+1/0
2.4.2015 4:57

J11a59n 26V70e37s88e90l64ý 5354703132691

V 50 kWh Li-ion baterce pro elektromobil s 300 km dojezdem je v současných bateriích cca 8-10 kg lithia. To je ve formě soli, takže žádné hrůzné spotřeby energie s přípravou.

Zásob je v aktuálně těžených lokalitách na pár miliard elektromobilů, spousta dalších je známa, ale netěží se tam, cena je nízko. Baterie jsou recyklovatelné a lithium se nespotřebovává, může být používáno stále dokola. A zase, nahrazujete pohonný systém spalovacího auta, tj. třeba platinu, rhodium a paladium v katalyzátorech, jejichž získání a zpracování je extrémně energeticky náročné.

+1/0
2.4.2015 11:37

J36a22r95a 80R18a98n94k 1181556739201

:-)R^ mela jsem 3 roky Pius hybrid, uzasne na spotrebu, ale nedalo se s tim na hory a obcas jsem zachytla predkem o "rantl" - predek je hrozne nizky. Vymenila jsem to za Toyotu RAW a jsem trochu klidnejsi s levnym benzinem 1l = 1,13 $Ca. Ted budu asi menit bud za Teslu nebo VW, davaji grant 5.000.--, takze to nebude tak bolet;-)

0/0
1.4.2015 20:07

J32a80n 60V87e41s33e35l29ý 5654443942981

Blahopřeju, mě nechali v Tesle S jednou svézt a od té doby po ní toužím a šetřím na model III.

+1/0
1.4.2015 21:42

J62a42r81a 21R17a34n46k 1271546989501

Ten zakladni model bez kosmetiky je uz za 67G, jeste asi rok pockam, protoze i s temi 5G, ktere na to dava vlada je to stale dost....rikam si je to jenom auto, ale pekne, zatim jsem videla pouze v obchode ve Vancouveru, nevim jestli se pozna na silnici, ale u Priuse tvrdi, ze nevidomi maji problemy s jeho tichosti;-), jenze veskere prechody pro chodce pipaji.

0/0
1.4.2015 23:09

J80a83r96a 96R90a20n72k 1641826169511

oprava: Prius;-), takto to vypada, ze jsem jezdila papeze;-)

0/0
1.4.2015 23:10
Foto

K70a95r27e66l 20W13á47g39n78e44r 4167555609847

Je docela dobře možné, že při rychlém rozvoji úplně nových technologií, využívajících například nízkoenergetické nukleární reakceLENR (Low Energy Nuclear Reaction), se nakonec pod kapotou auta namísto současného motoru ocitne malý kvantový reaktor, který bude produkovat dostatek elektrické energie potřebné k pohonu automobilu. Viz třeba současné úvahy NASA:

https://www.youtube.com/watch?v=e1b5UR-9wQo#t=50

+2/0
1.4.2015 19:46

J19a45n 61V35e43s65e84l84ý 5634153882901

Todle ještě neexistuje ani jako funkční prototyp. E-mobilů se loni reálně prodalo přes 250 000. To je velký rozdíl. Ale já to nezavrhuju, třeba jednou za 20,30,40,50 let.

+2/0
1.4.2015 19:56

J51a50r32a 67R53a84n35k 1971596759691

Co rikate tehle novince:

http://www.extremetech.com/extreme/202231-hands-on-with-hyundai-tucson-hydrogen-fuel-cell-runs-just-like-a-normal-car-in-socal

0/0
1.4.2015 20:09

J46a37n 29V60e44s94e12l51ý 5154613902441

Je to dražší než elektromobil, má to dražší palivo, je to technicky složitější (= víc kurvítek) a je to existenčně závislé na neexistující infrastruktuře.

0/0
1.4.2015 21:51

J59a87r54a 46R53a25n36k 1391416809551

Tady je ted dost propaguji, ale Hyundai ma mit na trhu pristi rok elektricke a cenove urcite pristupnejsi.

0/0
1.4.2015 23:12
Foto

K96a58r47e37l 93W82á87g17n10e83r 4467125599737

Jasně, vypadá to na dlouhou trať, nebude to hned zítra. Ale čím víc chytrých hlav se do toho jednou obuje, tím rychleji se pak bude spousta věcí měnit.

+3/0
1.4.2015 20:50

J29a56n 65V12e70s93e87l98ý 5454693752181

Jasně, ale je to vpodstatě základní výzkum neboli výsledek krajně nejistý a jediný, kdo to bude ochotný investovat je nějaký stát. A státy mají hodně zájmů a omezené fondy.

Tesla neměla problém prakticky okamžitě získat od soukromých investorů 5 miliard dolarů na fabriku na baterie. A takových podobných fabrik roste po světě minimálně 10.

0/0
1.4.2015 21:47

P35e47t53r 22M32u54n19z96a86r 1785871969536

S těmi Li-ion bateriemi opatrně. Nějak jste opomněl se zmínit o jejich nevýhodách - hlavně degradace v čase (ztrácí postupně kapacitu) což znamená nutnost dokoupit to nejdražší v elektromobilu dřív než bude definitivně ojeté. Dále je tu možnost výbuchu a požáru. V případě masivního nasazení je tu otázka dostatku surovin na výrobu baterií.

Další obecné nevýhody elektromobilů - v případě masivního nasazení nebude současná elektrorozvodna síť patrně stačit. V jízda v elektromobilu v zimě znamená  vybrat si mezi zimou nebo kratším dojezdem.

+4/0
1.4.2015 19:05

J13a76n 67V17e56s51e86l70ý 5104503652621

Tady je spousta lidí ovlivněno zkušeností ze spotřební elektroniky, kde ty baterky opravdu mají mizernou životnost. Asi je to tak schválně. Co jsem se informoval u reálných uživatelů elektromobilů, tak oni s degradací baterií nemají. Celá finta je v battery management systemu, který drží baterie v co nejoptimálnějších podmínkách (hlavně teplota, vadí jim přehřívání).

Nedávno proběhla internetem zpráva od Nissanu, která tvrdila, že odcházejí o dost míň než spalovací motory.

http://www.hybrid.cz/baterie-nissanu-leaf-999-z-nich-je-stale-v-provozu

+1/0
1.4.2015 19:15

J20a84n 25V53e36s64e59l37ý 5584223212981

Oprava: ... s degradací baterií nemají problém.

0/0
1.4.2015 19:22

J74a45r92a 88R36a28n20k 1581776339811

Charging Lithium-Ion Batteries – Battery University

batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batterie

0/0
1.4.2015 20:11

M95i43c94h67a12l 67K60a82n59d82a 7220807883565

Baterie jsou slepou uličkou. Elektromobily se masově rozšíří až ve chvíli, kdy bude zvládnutá technologie přenosu elektrické energie formou mikrovln. Tipnul bych si, že se bude jednat o vedlejší produkt vývoje vojenské techniky v příštím globálním konfliktu. A nevěřím tomu, že bude jaderný.

0/−3
1.4.2015 18:24
Foto

R86a12d63e44k 69P88o53l49i19c94k45ý 6521223341164

Pane Kando to je zcela nerealné. Pokud by to někdy bylo technicky možné bude to mít vliv na zdraví.

+3/0
1.4.2015 18:28

M61i38c43h10a35l 46K29a53n67d25a 7410897203525

Plus jsem Vám dal omylem - ukliknul jsem se zděšením. To co tvrdíte, se v minulosti říkalo o mnoha technologiích, které dnes bez problémů fungují. Kdybyste žil v roce 1600, určitě byste hlasoval pro upálení Giordana Bruna.

0/−2
1.4.2015 18:55

I47v90o 85Ž20á76č55e39k 9620702759687

Pokud by kolem nás bylo tak silné mikrovlnné pole, že by bylo schopné pohánět auta, tak bychom my všichni byli během pár vteřin po smrti.

+2/0
1.4.2015 18:34

M47i36c54h51a28l 91K72a25n39d46a 7570157293595

Ten samý názor platil v minulosti o pobytu v kosmickém prostoru. A realita?

0/−2
1.4.2015 18:56

I22v86o 76Ž27á24č25e31k 9370172289837

Člověče, Vy jste tak hloupý, že nemá smysl s Vámi diskutovat.

+2/0
1.4.2015 19:06

M91i14c31h48a95l 83K81a14n46d63a 7700607163405

V invektivách jste silný dost. S argumenty je to slabší.

0/−1
1.4.2015 19:56

I70v89o 71Ž27á78č32e60k 9480612719367

A Vy považujete pobyt v kosmickém prostoru za argument, související s tím, o čem je řeč?

+1/0
1.4.2015 20:48

M78i50c83h97a51l 32K20a32n24d21a 7730877333355

O nebezpečí pobytu v kosmickém prostoru se kdysi říkalo to samé, co teď tvrdíte o mikrovlnách. Já souvislost vidím, zato Vám to myslí pouze do jednosměrky.

0/−2
2.4.2015 7:12

J25a19r18a 44R76a18n50k 1221556639181

http://www.pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html

0/0
1.4.2015 20:14

J89a65r26a 56R66a22n81k 1691986449221

Toto je sice uz temer rok stare, ale temer kazdy mesic pribyva u pump a v parkhouse mista pro elektricka auta.

0/0
1.4.2015 20:16

L55u34m94í79r 71V19i83t30h47a 2757607536892

Trošku tendenčně popsaná neodvratná (bohužel) budoucnost automobilismu. V čem s Vám souhlasím, je fakt, že individuální automobilismus s nástupem samořiditelných aut zanikne. Jestli to budou elektromobily poháněné Lion bateriemi, palivovými články nebo něčím jiným, to je fuk.

Jinak tam pácháte taková zvěrstva, že z toho jde hlava kolem. Porovnáváte účinnost celého auta poháněného spalovacím motorem s účinností samotného elektromobilu, tvrdíte, že točivý moment elektromotoru je stále stejný, vadí Vám, že dnešní auta jsou tak složitá, že si na nich nikdo nic neopraví, ale jásáte nad tím, že elektromobily jsou ještě mnohem složitější... Z Vašeho přirovnání elektromobilu k chytrým telefonům mě doslova běhá mráz po zádech. Pokud se bude budoucí elektromobil chovat podobně, jako můj tzv. "chytrý" telefon, tak potom potěš pámbu... Mám takový telefon asi rok a už jsem z něj fakt totálně "hujavej". Takovému autu bych se opravdu, ale opravdu nesvěřil. To myslím vážně.

0/0
1.4.2015 17:00

L98u35m33í51r 62V90i11t42h42a 2847947686112

účinnost elektromotoru, ne elektromobilu, omlouvám se

0/0
1.4.2015 17:01

I42v57o 93Ž26á31č20e52k 9540202739327

Jo, zablbnutí mobilu člověk přežije, zablbnutí auta přežít nemusí.

0/0
1.4.2015 18:54

J31a82n 55V42e83s54e34l69ý 5274503952221

Pozor na to, já jen psal jaké úžasné senzory jsou už dnes v každém blbém chytrém telefonu.

Ty auta určitě nepofičí na Android, i když je s nimi nejdál Google. Těm už prý ty auta umí sama řídit líp než lidi. Hlavní problém je v právu. Kdo bude zodpovědný za nehodu samořiditelného auta?

+1/0
1.4.2015 19:22

I31v82o 43Ž75á91č58e64k 9320622469857

Pár připomínek.

K té účinnosti: druhý termodynamický zákon platí jak pro spalovací motory, tak pro tepelné elektrárny, které vyrábějí většinu elektrické energie. Takže použitím elektřiny jako pohonu jen přesunete ty ztráty někam jinam.

Baterie jsou drahé, protože se vyrábějí z obtížně získávaných (a také neekologických) surovin. Jejich životnost je krátká a ekologická likvidace obtížná.

Když člověk jezdí svým vlastním autem, tak má kontrolu nad jeho technickým stavem. Když jedete sdíleným autem, nevíte, v jakém stavu jej zanechali vaši předchůdci.

Jako programátor bych nikdy nevlezl do auta, které kompletně řídí počítač.

+3/0
1.4.2015 16:55
Foto

J23a24r28o15s27l65a37v 68P87t82á77č41e88k 4672799581864

1) Účinnost obyčejné uhelné elektrárny je asi 2x vyšší, než spalovacího motoru.

2) Elektrárny si vystačí s domácími surovinami, jako jsou uhlí a uran, přírodními zdroji, jako jsou voda, vítr, slunce, biomasa a mimo jiného i odpady či bioplynem.

3) Budoucnost bych spíše, než v akumulátorech viděl v palivových článcích, do kterých se bude vodík rozkládat z vody pomocí elektrolýzy.

+1/0
1.4.2015 17:51

I51v21o 24Ž76á71č39e52k 9300182889687

Převážně s Vámi souhlasím.

Účinnost elektráren je vyšší, ale pořád to není žádná sláva. Polemizoval jsem s těmi čísly, která uvádí autor (20% vs 85-95%), protože to je evidentní demagogie. Navíc je nutno počítat se ztrátami při nabíjení a dobíjení baterií, protože ani baterie ze sebe nevydá tolik energie, kolik jste do ní nacpal (při nabíjení se zahřívá).

Pokud jde o zdroje elektrické energie, tak bych sázel na uran, protože ty ostatní jsou z různých důvodů problematické. Jenže uran je v nemilosti z důvodů politických, takže to nevidím moc dobře.

Ano, buď palivové články, nebo spalovací motor na vodík. To naprosto beru. Ale je nutno vyřešit otázku bezpečnosti. Ono i v benzínových autech už dost lidí uhořelo, ale vodík je ještě větší sviňa.

0/0
1.4.2015 18:47

J20a44n 80V72e65s60e91l95ý 5964403202511

Výroba elektřiny není na termodynamickém zákoně nutně závislá. Dá se vyrábět i jinak než vařením vody.

Baterie jsou drahé, ale cena jde dolů. O rychlosti jsem psal. Když máte dobrý battery management system, tak ani degradace není tak horká. Spalovací motory se kazí víc.

Jak máte u moderního auta kontrolu nad technickým stavem, když ani nemáte standardizovaný přístup (třeba USB) k řídící jednotce? Kontrolu má ve skutečnosti váš autoservis.

Jako částečný programátor s poslední větou souhlasím. Bude to chtít, alespoň do začátku, nějaký "velký červený čudlík", který přepne řízení na manuál.

+1/−1
1.4.2015 19:30

I22v32o 39Ž84á62č94e60k 9960602699957

Ano, existují i jiné způsoby výroby elektřiny, ale vaření vody pořád převažuje a má to své důvody.

Cena baterií jde dolů velmi pomalu a jejich parametry jdou nahoru také velmi pomalu. Vynálezci holt narazili na přírodní zákony. Neberte tak vážně, co někdo tvrdí v reklamních letácích.

U svého auta (já osobně žádné nemám, takže to berte obrazně) mám kontrolu nad tím, jak často s ním do toho servisu zajedu a že včas řeším evidentní problémy.

Částečný programátor, to je zajímavá profese.

Ten Big Red Button Vám nebude nic platný, když Vám při předjíždění vysadí motor.

+1/0
1.4.2015 20:57

J52a13n 58V43e12s10e50l42ý 5864233172591

Ty důvody jsou převážně historická tradice. Ale o tom budu psát někdy jindy.

0/0
1.4.2015 21:56



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.